Lezen we nog op papieren folders in digitale tijden? Het antwoord is volmondig ‘ja’. Dat blijkt uit de Door to Door Impact Survey van Profacts, een onderzoek in opdracht van BD myShopi. Opvallend is dat de papieren folder populair is bij alle bevolkingsgroepen en leeftijden.
Maar liefst negen op de tien Belgen lezen folders. In 2021 lag het percentage zelfs hoger dan twee jaar voordien. Uit het onderzoek blijkt nog dat folders van supermarkten worden tenslotte het vaakst gelezen.
Consument leest reclame liefst in papieren folder
Consumenten lezen of doorbladeren niet enkel folders voor speciale aanbiedingen. Ze verkiezen dit medium ook als hun favoriet kanaal om reclame te ontvangen. Het niet-intrusieve karakter van het medium zorgt ervoor dat de consument zelf kiest wanneer hij deze doorbladert.
Gemiddeld lezen per Belgisch huishouden twee personen een folder. Dit doen ze wekelijks ongeveer achttien minuten. En dat gebeurt bovendien vrij intens, want in folders wordt vooral gezocht naar speciale aanbiedingen. Dat staat in schril contrast met de reclamevormen op andere media, waar consumenten publiciteit net willen vermijden. Zo beschikt een op de drie Belgen over een online adblocker. Bij de tv-zenders liggen de cijfers nog een stuk hoger. De helft van de kijkers spoelt reclame door of zapt weg wanneer ze dat kunnen.