Nieuwsbrief 8

Welkom bij de nieuwsbrief van Papier.be!

Papier.be schotelt jullie aan de vooravond van de zomervakantie graag nog het laatste nieuws uit de papierketen voor. Met onze partner GoodPlanet bereiden we volgend schooljaar al volop voor met vernieuwde lespakketten en interactieve video’s voor leerlingen uit de 2de en 3de graad van het middelbaar.

Daarnaast blijft Papier.be strijden tegen desinformatie over de papierketen. Recent brachten we de resultaten van ons onderzoek in samenwerking met Two Sides naar buiten, waaruit blijkt dat veel bedrijven nog steeds foute (milieu-)informatie over papier verspreiden. Daarnaast pleit VUB-professor en Papier.be ambassadeur Ilse Mariën voor meer keuzevrijheid tussen papier en digitaal, een belangrijke oproep die we volledig ondersteunen.

Deze nieuwsbrief brengt ook een ode aan de kracht van papier. Internationale studies tonen aan hoe sterk de impact van het papieren boek blijft, en dat magazines niet kunnen ontbreken in branding campagnes van bedrijven. Tot slot merken we in de jaarrapporten van Fost Plus en Valipac indrukwekkende recyclagecijfers op voor papier en karton, wat de koppositie van België in Europa bevestigt.

Veel leesplezier!

Firmin François & Marc Van den Eynde – Papier.be

Papier.be en GoodPlanet vernieuwen lespakketten met interactieve video’s
Papier.be en GoodPlanet bereiden zich voor op het nieuwe schooljaar door hun lespakketten te vernieuwen met interactieve video's, waarbij papierspecialist Larah Lezy fungeert als het vertrouwde gezicht dat middelbare scholieren gidst door de wereld van papier. De drie lespakketten informeren jongeren over de productie en diversiteit van papier, en benadrukken de waarde ervan in ons dagelijks leven.
Meer info
Ruim helft Belgen vindt milieuclaims over papier misleidend
Milieuclaims over papier kunnen behoorlijk misleidend zijn en in sommige gevallen zelfs valse informatie verspreiden. Dat blijkt uit recent onderzoek van Papier.be en Two Sides. Papier.be versterkt opnieuw haar anti-greenwashing campagne met communicatie-acties bij bedrijven en lanceert een informatieve video.
Meer info
Omslag naar online te snel en verwarrend voor veel Belgen
Maar liefst 4 op de 10 Belgen zijn digitaal kwetsbaar. Dat blijkt uit de barometer voor digitale inclusie van de Koning Boudewijnstichting. Hoewel de cijfers verbeteren, is er nog veel werk aan de winkel. VUB-professor en Papier.be ambassadeur Ilse Mariën benadrukt daarom het belang van keuzevrijheid: zowel papier als digitaal moeten beschikbaar blijven voor iedereen.
Meer info
Gedrukt en e-boek: complementair dankzij verschillende leesbeleving
Gedrukte boeken blijven razend populair en zijn heel complementair met e-boeken. Hoe komt dat? Daar zijn verschillende redenen voor.
Meer info
Magazines zijn perfecte partners voor merken
Uit onderzoek van Customer Strategy Consultant en Data & Insight Leader Amanda Wigginton blijkt dat magazines perfecte partners zijn voor merken. Ze lenen zich uitstekend voor het bouwen van een duurzame relatie tussen het merk en haar doelgroepen.
Meer info
Two Sides deelt 2024-editie van ‘Myths & Facts For 2024’ en ‘Packaging Facts’
Over de papierindustrie bestaan wereldwijd nog heel wat mythes. Two Sides, internationaal actieve tegenhanger van Papier.be, beantwoordt deze onjuiste perceptie van papier met de geactualiseerde uitgave van haar populaire brochures ‘Myths & Facts’ en ‘Packaging Facts’. Beiden werden aangevuld met nieuwe onderzoeksresultaten, feiten en inzichten.
Meer info
Energieslurpende digitalisering niet langer verzoenbaar met klimaatdoelstellingen
Energievretende datacenters roepen steeds meer vragen op bij de ongebreidelde groei van de digitalisering. Recente rechtzaken in Ierland ontkrachten eens te meer de misleidende claim dat digitaal duurzamer is dan papier. Moet de stop dan op de expansie van datacenters of valt er nog iets aan te doen?
Meer info
Jaarrapporten van Fost Plus en Valipac bevestigen koppositie van België in Europa met indrukwekkende recyclagecijfers
Als het aankomt op het recycleren van papier en karton, is België de beste leerling van de Europese klas. De jaarrapporten van Fost Plus en Valipac tonen hoe consumenten en bedrijven actief bijdragen tot de hoogste Europese recyclagepercentages.
Meer info
Bedrijfsnieuws
• In België zijn abonnementen goed voor 48% van het aantal verkochte magazines. Dat communiceerde CIM, dat de oplage en verspreiding van media in België controleert. Dit betekent een stijging van meer dan 60% in de afgelopen vijftien jaar. • Nespresso Nederland introduceerde deze maand koffiecapsules gemaakt van papier. Dit nieuwe assortiment capsules bestaat voor 82% uit papier en vervangt het minder duurzame aluminium. De nieuwe capsules zijn thuis composteerbaar. • In Duitsland ruilt Koehler Group na 38 jaar steenkool in voor biomassa. Door deze overstap zal jaarlijks 150.000 ton CO2-uitstoot bespaard worden en bereikt de papierproduct haar klimaatdoelstellingen.
Meer info