Een studie uitgevoerd door Papier.be en Two Sides, toont aan dat consumenten hun recht op vrije keuze tussen papier en digitale communicatie willen beschermen. Deze keuzevrijheid staat onder druk door de voortdurende pogingen van overheden en bedrijven om die in te perken. Maar liefst 1 op 3 van de ondervraagden geeft aan zich hiertegen te verzetten. De meeste consumenten combineren immers papier en digitaal. Hun keuze wordt gedreven door hun behoefte aan afwisseling, vertrouwen, gebruiksgemak en veiligheidsgevoel. Om hun recht op vrije keuze te beschermen, lanceert Papier.be een nieuwe informatiecampagne: ‘Papier – uw keuze, uw vrijheid’.
Volgens 60% van de deelnemers aan het onderzoek trachten overheden, bedrijven en organisaties hen toch te overhalen om volledig digitaal te gaan. Dit ondanks de complementariteit tussen papier en digitaal. Evenveel Belgen zegt te weten dat dit gebeurt om kosten te besparen en niet om de vaak genoemde milieuredenen. Slechts de helft van de consumenten gelooft nog in het argument dat digitaal milieuvriendelijker is dan papier.
“Het onderzoek bevestigt dat papier een cruciaal kanaal is voor effectieve communicatie. Daarom is het belangrijk om de keuzevrijheid tussen papier en digitaal te behouden. Het gaat niet alleen om comfort en zekerheid, maar ook om welzijn, duurzaamheid en aandacht. Daarom lanceert Papier.be een campagne om consumenten bewust te maken van hun rechten en hen te helpen deze op te eisen wanneer nodig”, zegt Firmin François, voorzitter van Papier.be.
Ontdek meer resultaten van het onderzoek: https://www.papier.be/nl/8-op-10-consumenten-willen-vrije-keuze-tussen-papier-en-digitaal-vrijwaren/