8 op 10 consumenten willen vrije keuze tussen papier en digitaal vrijwaren

Onbetrouwbaarheid van digitale berichtgeving en onveiligheidsgevoel bij digitale kanalen versterken keuze voor papier

Onderzoek* van de Belgische organisatie Papier.be, in samenwerking met haar internationaal actieve evenknie Two Sides, toont aan dat consumenten hun recht op vrije keuze tussen papier en digitale communicatie wil beschermen. Deze keuzevrijheid staat onder druk door de voortdurende pogingen van overheden en bedrijven om die in te perken. Maar liefst 1 op 3 van de ondervraagden geeft aan zich hiertegen te verzetten. De meeste consumenten combineren immers papier en digitaal. Hun keuze wordt gedreven door hun behoefte aan afwisseling, vertrouwen, gebruiksgemak en veiligheidsgevoel. Om hun recht op vrije keuze te beschermen, lanceert Papier.be een informatiecampagne.

Ruim 1 op 4 consumenten zegt dat ze gedrukt nieuws meer vertrouwen dan digitaal. Er is immers heel wat wantrouwen tegenover de leugens en het fake nieuws dat via digitale kanalen verspreid wordt. Verder beschouwt bijna 2 op 3 digitaal als risicovoller vanwege de toenemende dreiging van hacking, phishing en andere vormen van cybercriminaliteit.

Voor belangrijke documenten of voor het lezen van zaken die meer aandacht of inspanning vergen, geven consumenten vaker de voorkeur aan papier. De helft zegt dat ze meer geconcentreerd lezen op papier en de inhoud ook beter begrijpen en onthouden dan bij digitale media.

Maar de belangrijkste reden voor consumenten om voor papier te kiezen is de behoefte aan afwisseling. Bijna de helft van de ondervraagden geeft immers aan last te hebben van digitale overdaad en vreest zelfs dat dit hun gezondheid zou kunnen schaden.

Complementariteit onder druk

Volgens 60% van de deelnemers aan het onderzoek trachten overheden, bedrijven en organisaties hen toch te overhalen om volledig digitaal te gaan. Dit ondanks de complementariteit tussen papier en digitaal. Evenveel Belgen zegt te weten dat dit gebeurt om kosten te besparen en niet om de vaak genoemde milieuredenen. Slechts de helft van de consumenten gelooft nog in het argument dat digitaal milieuvriendelijker is dan papier.

Communicatie op papier blijft dus zeer complementair met digitale kanalen. Zoals blijkt uit de onderstaande grafiek geeft ongeveer de helft van de Belgen de voorkeur aan gedrukte boeken, magazines, kranten, advertenties, overheidsdocumenten, facturen, brochures en medische attesten en bijsluiters.  

“Het onderzoek bevestigt dat papier een cruciaal kanaal is voor effectieve communicatie. Daarom is het belangrijk om de keuzevrijheid tussen papier en digitaal te behouden. Het gaat niet alleen om comfort en zekerheid, maar ook om welzijn, duurzaamheid en aandacht. Daarom lanceert Papier.be een campagne om consumenten bewust te maken van hun rechten en hen te helpen deze op te eisen wanneer nodig”, zegt Firmin François, voorzitter van Papier.be.


*Over het onderzoek
Dit blijkt uit een grootschalig, tweejaarlijks consumentenonderzoek bij een representatieve steekproef van 10.250 consumenten, door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van de organisatie TwoSides, in samenwerking met Papier.be. De bevraging onderzocht de veranderende voorkeuren, percepties en houdingen van consumenten ten opzichte van gedrukte en digitale communicatie.

Over Papier.be
Papier.be verenigt de verschillende actoren uit de Belgische papierketen: boseigenaars, producenten en verwerkers van pulp, papier en karton, drukkerijen, uitgevers van kranten, magazines, huis-aan-huisbladen, alsook papier- en kartonrecuperanten. Papier.be informeert, communiceert en sensibiliseert het grote publiek over de rol en de intrinsieke waarde van papier en haar afgeleide producten op maatschappelijk, cultureel en ecologisch vlak. Meer informatie www.papier.be

Over Two Sides
Two Sides is een NGO die internationaal informatie verstrekt over de duurzame en maatschappelijk verantwoorde eigenschappen van drukwerk, papier en op papier gebaseerde verpakkingen. Two Sides vertegenwoordigt zo de vele schakels van de papierketen van producenten actief in bosbouw, pulp, papier, papier- en kartonverpakkingen, drukinkten, uitgeverij, drukkerij, enveloppen en postbedrijven. Meer informatie: www.twosidesna.org