De komst van digitale marketing veroorzaakte enorme grondverschuivingen in de traditionele reclamesector. Zo stegen de budgetten van digitale marketingcampagnes naar ongekende hoogten, tot nu. Het lijkt erop dat het plafond bereikt is en traditionele reclame weer aan belang wint. Meer zelfs, dit jaar zou een heus kanteljaar kunnen betekenen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Harvard Business Review.
De studie ziet enkele belangrijke beweegredenen waarom bedrijven terug investeren in traditionele reclame. Lezers hebben meer aandacht voor traditionele advertenties, waar vooral print met de pluimen gaat lopen. Zo heeft 82% van de consumenten het meeste vertrouwen in reclame op papier. Daarnaast werkt print bijzonder goed om complexe (verkoop)informatie uiteen te zetten. Begrijpen doen we immers beter op papier, wat verschillende studies al hebben aangetoond.
Maar het onderzoek van Harvard Business Review wuift digitale media niet zomaar weg. De studie kaart ook aan hoe traditionele en digitale reclame samen ingezet kunnen worden om meer doelgroepen te bereiken, afgestemd volgens merk en markt.
Bron: https://hbr.org/2022/04/why-marketers-are-returning-to-traditional-advertising