Greenwashing, ofwel de kunst om zichzelf groener voor te doen… door middel van leugens.
Het is een steeds vaker voorkomend fenomeen: bedrijven en merken die hun producten aanprijzen door te benadrukken hoe milieuvriendelijk ze zijn. Dit doen ze om consumenten gerust te stellen en te overtuigen van hun duurzame karakter. Hoewel sommige gevallen inderdaad een positieve impact op het milieu hebben, zijn er helaas talloze voorbeelden van puur marketinggedreven claims, zonder enige wetenschappelijke basis of bewezen milieuvoordelen.
Dit fenomeen is beter bekend als greenwashing.
In deze digitale wereld, is papier vaak het doelwit en slachtoffer van deze vorm van desinformatie. Het meest voorkomende voorbeeld is communicatie over het ‘redden’ en ‘sparen’ van bomen.
Het is inderdaad zo dat papier aan de basis, voordat het wordt gerecycleerd, bestaat uit cellulosevezels afkomstig van hout. Men zou dus kunnen suggereren dat we bomen sparen door bijvoorbeeld e-mails te sturen in plaats van brieven. De realiteit is echter heel anders. De houtvezels die worden gebruikt voor de productie van papier komen voort uit bijproducten van het bos (bv. takken) of uit restafval van de houtzagerijen. Stoppen met het gebruik van deze bijproducten of afval draagt op geen enkele manier bij aan het “redden” van bomen. Er is slechts één uitzondering: snelgroeiende bomen zoals eucalyptus of dennen die uitsluitend worden gekweekt voor de productie van pulp. Dit gebeurt in sommige landen zoals Zuid-Amerika of Zuid-Europa, maar niet in onze regio’s.
Een goed voorbeeld van bedrijven die dit soort desinformatie verspreiden is Zoomit, dat elektronische betalingen en facturen promoot en tegelijkertijd beweert op die manier bomen te sparen… Maar hoe zit het met de milieu-impact van de digitale wereld, de impact van het winnen van de mineralen die nodig zijn als grondstoffen van digitale apparaten, of het gigantische energieverbruik van de digitale wereld (datacenters, computers, enz.)? Om nog maar te zwijgen van het feit dat deze grondstoffen niet hernieuwbaar zijn, terwijl hout uit duurzaam beheerde bossen als hernieuwbaar wordt beschouwd. Het debat is complex en moet worden genuanceerd.
Burgers en consumenten hebben recht op eerlijke en wetenschappelijk bewezen informatie, vooral als het gaat om het milieu. De Europese Commissie heeft dit goed begrepen, aangezien het werkt aan een richtlijn om greenwashing ten gronde aan te pakken.
Trouw aan haar missie, blijft Papier.be de milieuaspecten van papier en haar producten toegewijd en op een onderbouwde manier verdedigen.
Firmin François