Ondanks de toenemende digitalisering van onze samenleving, wint gedrukte communicatie aan vertrouwen. Dat blijkt uit een gezamenlijke trendstudie van Papier.be en Two Sides. Steeds meer Belgen verkiezen papieren media boven digitale alternatieven. Zo geeft 26,74% van de Belgen aan meer vertrouwen te hebben in gedrukte kranten dan in online nieuws, een stijging van 7% ten opzichte van 2021.
Deze groei in vertrouwen hangt nauw samen met zorgen over digitale veiligheid. Bijna twee op de drie Belgen (62,34%) maken zich zorgen over het risico dat elektronische gegevens gehackt, gestolen of verloren raken. Hierdoor wordt papieren communicatie steeds vaker beschouwd als een veiliger en betrouwbaarder alternatief.
De voorkeur voor papier blijkt ook uit de toenemende populariteit van gedrukte media. Het aantal Belgen dat papieren kranten verkiest, steeg van minder dan een kwart in 2021 naar meer dan een derde in 2023. Ook gedrukte magazines, boeken en catalogi winnen aan populariteit. Daarnaast geeft 42% van de Belgen de voorkeur aan papieren administratieve documenten, een stijging van 14% in slechts twee jaar. Bovendien ervaart meer dan de helft van de Belgen dat ze informatie beter begrijpen wanneer deze op papier staat in plaats van digitaal.
Vertrouwen in papier biedt voordelen voor adverteerders
Niet alleen consumenten, maar ook adverteerders profiteren van de groeiende waardering voor papier. Ruim 28,63% van de Belgen beschouwt papieren advertenties als betrouwbaarder dan digitale advertenties. Daarnaast ondernemen veel mensen vaker actie bij het ontvangen van gedrukte reclame, terwijl digitale advertenties vaak worden geblokkeerd of genegeerd (46,52%). Deze cijfers onderstrepen de blijvende waarde van print als een effectief en geloofwaardig communicatiemiddel in een steeds digitaler wordende wereld.
Bron: https://www.papier.be/nl/vertrouwen-in-effectiviteit-en-betrouwbaarheid-papier-groeit/