Nieuwsbrief 10

Welkom bij de nieuwsbrief van Papier.be!

Het is bijna lente, dus hoog tijd voor inspirerend nieuws uit de bloeiende papierketen. Samen met Two Sides hebben we een gezamenlijke trendstudie uitgevoerd, waaruit blijkt dat het vertrouwen in papier toeneemt. Ook krantenuitgevers, tijdschriften en adverteerders plukken hiervan de vruchten.

Onze strijd tegen greenwashing is nog lang niet gestreden. Papier.be brengt daarom enkele actuele gevallen uit de supermarkt- en farmaceutische sector onder de aandacht om het fenomeen beter te duiden. Daarnaast is er nu ook sprake van ‘green squashing’, een nieuw fenomeen waarbij bedrijven hun milieuverbintenissen afbouwen of zelfs volledig schrappen…

Tot slot verwelkomen we Alexia van Daele als nieuwe communicatiemanager bij inDUfed en Papier.be.

Veel leesplezier!

Firmin François & Marc Van den Eynde – Papier.be

Alexia van Daele nieuwe communicatiemanager bij inDUfed en Papier.be
Alexia van Daele is benoemd tot de nieuwe communicatiemanager bij inDUfed Sustainable Goods en Papier.be. Met haar uitgebreide ervaring in communicatie zal zij actief bijdragen aan een positieve maatschappelijke beeldvorming over papier als duurzaam en circulair materiaal.
Meer info
Groeiend vertrouwen in papier ondanks digitalisering
Het vertrouwen in gedrukte communicatie groeit door zorgen over digitale veiligheid, wat de effectiviteit van papieren advertenties vergroot. Deze worden als betrouwbaarder gezien en leiden vaker tot actie dan digitale reclame.
Meer info
Ryanair schaft papieren instapkaarten af: greenwashing ten koste van keuzevrijheid
Ryanair schaft papieren instapkaarten af en noemt dit een milieumaatregel, maar dat is gevaarlijke desinformatie over de milieu-impact van papier. Bovendien beperkt het de keuzevrijheid van passagiers die liever een betrouwbaar papieren alternatief gebruiken.
Meer info
Print leeft: 79,2% van de Belgen blijft trouw aan gedrukte persmerken
Uit nieuwe CIM-cijfers blijkt dat print een vaste waarde blijft: 79,2% van de Belgen leest maandelijks minstens één papieren persmerk. Ook DPG Media zet in op print via hybride abonnementen, waarbij de papieren krant haar waarde behoudt door sterke reclame-effectiviteit en een persoonlijke leeservaring.
Meer info
Kent u het fenomeen ‘Green-Squashing’?
Bedrijven verminderen duurzaamheidsbeloftes om risico’s te vermijden, een fenomeen genaamd ‘green squashing’. Tegelijkertijd ervaren ze toenemende druk om transparant te zijn over hun duurzaamheidsdoelen, door de groeiende bewustwording van consumenten over de klimaateffecten van hun aankopen.
Meer info
Zien lezen, doet lezen: waarom leesbevordering zo belangrijk is
Lezen stimuleert de verbeelding en taalontwikkeling, maar het leesplezier neemt af, vooral bij jongeren. Gelukkig zetten initiatieven zoals Zien Lezen, doet lezen en de Voorleesclub van de VRT zich in om het plezier in boeken aan te wakkeren. Bij Papier.be geloven we in de kracht van papieren boeken: ze bevorderen concentratie en diepere leeservaringen.
Meer info
Papier.be strijdt tegen greenwashing in supermarkten en farmasector
Digitale alternatieven voor papier worden vaak als duurzamer voorgesteld, maar verbergen hun eigen milieu-impact. Papier.be roept bedrijven op tot eerlijke communicatie en waarschuwt voor greenwashing.
Meer info
Digitale sector heeft torenhoge ecologische voetafdruk
De digitale sector stoot 5,5 keer meer CO₂ uit dan Frankrijk. Green IT waarschuwt voor de ecologische impact van AI en dataverbruik en pleit voor digitale soberheid.
Meer info
Bedrijfsnieuws
• Standaard Boekhandel vernieuwt. • VPK Group lanceert Product Carbon Footprint Calculator.
Meer info