Nieuwsbrief 5

Welkom bij de nieuwsbrief van Papier.be!

Papier.be gaat de zomervakantie in met de publicatie van het laatste nieuws uit de papierketen. In deze editie komen verschillende onderzoeksinitiatieven aan bod die elk vanuit een andere insteek een boeiend aspect van papier belichten. Zo ontdekt u dat Gen Z mee aan de basis ligt van de groeiende interesse in het lezen van gedrukte boeken en dat de papieren folder nog niets aan kracht inboette. Dit mocht Schoenen Torfs met succes ervaren. Opvallend nieuws uit Frankrijk waar de meerderheid van de mensen volmondig ja zegt tegen het krijgen van reclame in de bus.

In deze nieuwsbrief ook heel wat federatienieuws uit de papierketen met de aftrap van de Febelgra meerjarencampagne ‘De Indrukmakers’ en de start van ACE Belgium met het informeren van consumenten over duurzame drankverpakkingen via eigen sociale mediakanalen. We blikken ook vooruit naar het nieuwe schooljaar met de aankondiging van het volledige driedelige lessenpakket voor het onderwijs over papier, samengesteld door GoodPlanet in opdracht van Papier.be.
 
Veel leesplezier!
Firmin François & Marc Van den Eynde – Papier.be

Artikelen 

Generatie Z vindt de weg naar gedrukte boeken
Generatie Z groeide op in de digitale wereld en is dan er dan ook aan verknocht. De smartphone en sociale media zijn niet meer weg te denken in hun leven. Maar laat dat nu net een reden zijn voor deze generatie om terug te grijpen naar het lezen van gedrukte boeken, zo blijkt uit een recente studie van McKinsey.
Meer info
Gedrukte reclamecampagnes blijven populair en succesvol
De kracht van gedrukte folders en consumentenmailings blijft opmerkelijk in onze steeds meer digitale wereld. Hoewel technologie de manier waarop we informatie consumeren heeft veranderd, blijkt uit onderzoek van bpost dat gedrukte folders nog steeds een grote impact hebben op consumenten. Schoenen Torfs mocht dit in de praktijk succesvol ervaren toen ze beslisten om papier in te zetten in hun marketingmix.
Meer info
Papier.be en GoodPlanet lanceren kosteloos driedelig lessenpakket over papier voor secundair onderwijs
Voor het nieuwe schooljaar biedt Papier.be, in samenwerking met GoodPlanet, het secundair onderwijs het volledige driedelige lessenpakket over papier aan. Het pakket wil leerlingen bewust maken van de vele aspecten die papier ons te bieden heeft.
Meer info
Eén op twee Fransen kiest bewust voor reclamefolders
Reclamefolders in de bus? In 14 Franse gemeenten loopt een experiment waarbij mensen die gedrukte reclame willen ontvangen een ‘Oui Pub-sticker’ op de brievenbus moeten kleven. Meer dan de helft van alle Fransen wil alvast hun gedrukte folders en brochures blijven ontvangen en zou de sticker gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van CoSpirit Groupe bij meer dan 1.810 consumenten in dat land.
Meer info
Laat je deze zomer inspireren door onze Paper Talks!
Wie nog geen kennis maakte met onze succesreeks Paper Talks kan van de zomervakantie profiteren om de volledige eerste cyclus die nu op de website van Papier.be staat te ontdekken. Verschillende inspirerende personen uit de papierketen passeerden afgelopen jaar de revue om hun visie op het belang, duurzaamheid en toekomst van papier te geven. Food for thought!
Meer info
ACE Belgium informeert over duurzame drankverpakkingen
ACE Belgium is sinds dit voorjaar actief op sociale media. The Alliance for Beverage Cartons and the Environment in Belgium verenigt de meest toonaangevende producenten van drankkartons op de Belgische en Europese markt.
Meer info
Febelgra geeft startsein van campagne ‘De Indrukmakers’
De waarde van print en papier wordt onderschat. Daarom lanceert Febelgra een opvallende meerjarencampagne ‘De Indrukmakers’. Hiermee wil de federatie een beweging op gang brengen om de waarde van drukwerk in de kijker te zetten en meer Belgen ‘printgezinder’ te maken.
Meer info
Voorkeur voor print en papier groeit fors na pandemie
Goed nieuws voor de papierketen: Europese consumenten hebben meer dan ooit een sterke voorkeur voor gedrukte publicaties. Dat blijkt uit de Two Sides Trend Tracker-enquête, een grootschalig onderzoek dat elke 2 jaar in 16 landen wordt uitgevoerd en de houding van de Europese consument tegenover print, papier en papierverpakkingen in kaart brengt.
Meer info