Nieuwsbrief 9

Welkom bij de nieuwsbrief van Papier.be!

Papier.be brengt deze herfst boeiend nieuws uit de papierketen. Samen met Good Planet Belgium lanceerden we het vernieuwde lespakket ‘Papier & Sociocultureel Beleven’ voor scholen. Onze ambassadeur Larah Lezy deelt handige life hacks met papier in een nieuwe video.

Daarnaast zetten we met de campagne ‘Papier – uw keuze, uw vrijheid’ het recht op vrije keuze tussen papier en digitaal in de schijnwerpers. Onze strijd tegen greenwashing werpt intussen vruchten af: Zoomit gaf gehoor aan onze oproep en paste de communicatie op hun website aan zodat er niet langer desinformatie over de milieu-impact van papier wordt gedeeld met hun klanten.

Uit onderzoek blijkt dat 6 op de 10 Belgen meer boeken willen lezen. Het project ‘Time to Read’ van Knack speelt hierop in. Daarnaast kiezen bedrijven zoals Nespresso en Aldi bewuster voor papier, en behaalt België sterke recyclageresultaten.

Veel leesplezier!

Firmin François & Marc Van den Eynde – Papier.be

Printspecialist Larah Lezy deelt life hacks met papier in nieuwe educatieve video
Papier.be en Good Planet lanceren vernieuwd lespakket ‘Papier & Sociocultureel Beleven’ met extra oefening en nieuwe video. In de video deelt ambassadeur en papierspecialist Larah Lezy drie life hacks met papier die het leven van jongeren vereenvoudigen.
Meer info
8 op 10 consumenten willen vrije keuze tussen papier en digitaal
Uit een studie van Papier.be en Two Sides blijkt dat consumenten steeds meer beperkingen ervaren in hun keuzevrijheid tussen papieren en digitale communicatie. Om het recht op deze vrije keuze te beschermen, heeft Papier.be een informatiecampagne gelanceerd.
Meer info
Papier.be boekt succes in strijd tegen greenwashing
Het facturatiesysteem Zoomit heeft gehoor gegeven aan de oproep van Papier.be en de foutieve milieuclaims over de impact van papier van hun website verwijderd en aangepast. Hiermee boekt Papier.be een groot succes in de strijd tegen greenwashing!
Meer info
Frans Hulet, Creative Art Director bij Egghunter, deelt bouwstenen van succesvolle printadvertenties
Frans Hulet, Creative Art Director bij Egghunter, beschouwt print als een van de weinige media waarvoor mensen nog de tijd nemen. Dit is voordelig voor advertenties, waar extra creativiteit een must is.
Meer info
Time to Read: Knack lanceert groots leesoffensief om smartphoneverslaving het hoofd te bieden
Smartphones en sociale media doen boeken geen goed. Toch willen ruim 6 op de 10 Belgen meer boeken lezen. Daarom lanceert Knack het project ‘Time to Read’ om tijd vrij te maken voor boeken.
Meer info
Loonbrief via werkmail is onveilig en onwettig: papieren documenten blijven noodzakelijk
Online overheidsdocumenten, facturen en loonbrieven: mag dat zomaar? Het Laatste Nieuws onderzocht naar aanleiding van het onderzoek van Papier.be en Two Sides of consumenten recht hebben op papieren versies van deze belangrijke documenten en of het legaal is om ze digitaal te ontvangen.
Meer info
België is wereldwijd koploper in recyclage van drankkartons
België behoort wereldwijd tot de koplopers in het recycleren van drankkartons, waardoor Nederland het nakijken heeft. Frank Vandewal, Sustainability Director bij Tetra Pak, legt uit hoe onze noorderburen kunnen leren van de Belgische aanpak.
Meer info
Het ecologisch prijskaartje van ChatGPT: zoveel water en energie kost jouw mail met de bekende chatbox
Vandaag grijpen we snel naar ChatGPT om bijvoorbeeld een mail te schrijven. Het is snel en gebruiksvriendelijk, maar wat is het ecologisch kostenplaatje? De Universiteit van Riverside in Californië brengt duizelingwekkende cijfers in kaart die tot nadenken stemmen.
Meer info
Bedrijfsnieuws
• Printmedianieuws en onze Nederlandse collega’s van het Informatiecentrum Papier & Karton (IPK) werken voortaan samen om een breder publiek te bereiken en informatie te verstrekken over papier en karton. en vijftien jaar. • Nespresso ruilt metalen cups in met de papieren versie, die na gebruik in de compostbak mogen. • Supermarktketen Aldi gaat in Nederland testen of bananen verkocht kunnen worden met een papieren banderol, om daarmee jaarlijks 234 ton plastic te besparen.
Meer info