De overheid maakt er een prioriteit van om haar dienstverlening online aan te bieden, maar doet de Belgen tegelijk verdwalen in een digitaal doolhof. 4 op de 10 Belgen zijn digitaal kwetsbaar, zo blijkt uit de barometer voor digitale inclusie van de Koning Boudewijnstichting. De cijfers gaan in dalende lijn, maar er is nog werk aan de winkel, benadrukt de stichting.
Naast de overheidsapps zoals eBox zijn er ook private spelers die mee een deel van de dienstverlening voor hun rekening nemen. Zo kan je facturen of documenten van overheidsdiensten ook in Doccle ontvangen en bewaren. Vaak krijg je zo op verschillende manieren melding van een nieuw bericht op factuur: via mail, de eBox en ook nog eens via Doccle. Uit eerder onderzoek bleek al dat de helft van de Belgen niet goed overweg kan met digitale toepassingen zoals Doccle of Zoomit. Ook verkiezen heel wat burgers om hun documenten op papier te ontvangen. Ilse Mariën, VUB-professor digitale inclusie en ambassadeur van Papier.be, blijft daarom hameren op de keuzevrijheid tussen papier en digitaal.
Naast de overheid kiezen ook grote en populaire retailers voor digitale kassatickets. In sommige winkels van Zara en Bershka kun je geen papieren kassaticket meer krijgen; je bent verplicht je telefoonnummer te geven of de app van de winkelketen te downloaden om een elektronisch kassaticket te ontvangen. Dit is voor heel wat consumenten niet efficiënt en transparant. Het roept bij velen ook vragen op over het respect voor hun privacy. Papier.be benadrukt dat voor elke burger en consument de vrije keuze tussen papier en digitaal gewaarborgd moet zijn.
Bronnen:
– https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/14/apps-overheid-overaanbod-digitale-inclusie/
– https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/13/digitale-inclusie-barometer-koning-boudewijnstichting/
– https://www.rtl.be/actu/belgique/societe/plus-de-ticket-papier-dans-certains-zara-et-bershka-apres-lalerte-danne-laure/2024-05-17/article/669778
– https://www.papier.be/nl/papier-be-lanceert-campagne-tegen-greenwashing/