WE MEDIA ging in gesprek met Mieke Berendsen over de laatste ontwikkelingen in de B2C (Business to Consumer) markt. Mieke Berendsen is de Business Development Manager Publishing bij DPG Media Advertising België.
Trends als digitalisering hebben voordelen meegebracht voor de krantenmarkt. Maar dit is minder of niet het geval voor de magazinemarkt.
Er werd in het gesprek naar de reden gevraagd waarom in de magazinemarkt nog geen model gevonden is voor de combinatie print en digital. Hierop geeft Mieke als antwoord, dat volgens een groot onderzoek van DPG Media in Nederland naar de motivaties van lezers bij het kopen van magazines naar voren komt, dat 60 à 70 procent van de lezers niet geïnteresseerd is in het digitaal lezen van magazines. Dit voelde Mieke al langer hangen. Voor de meerderheid van de lezers in alle leeftijds- en sociale klassen gaat de voorkeur uit naar de gedrukte versie van magazines.
De behoefte naar het lezen op papier is groot onder de lezers en de reden hiervoor komt door een nood aan ME-time. Magazines zijn een rustpunt voor de lezers en dit willen ze graag zo houden. Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen echte verhalen willen en magazinelezers dit vooralsnog fijner vinden om het op papier te lezen. Het besluit van Mieke is dat magazines nog altijd een belangrijke rol spelen in het leven van veel mensen.