Papier en digitaal zijn onmisbaar in onze moderne samenleving.
Papier en digitaal laten een ecologische voetafdruk na en moeten daarom bewust en duurzaam ingezet worden.
Papier en digitaal waarborgen de vrije keuze van de consument.
Waakzaam zijn voor greenwashing.
De perfecte match tussen papier en digitaal
Papier en digitaal versterken elkaar als communicatiedragers. De plaats, het moment en de inhoud bepalen de keuze voor de ene of de andere. Dankzij hun grote mate van complementariteit zijn geen van beide nog weg te denken uit ons dagelijks leven. Zo ontvangt en leest meer dan de helft van de Belgische consumenten zijn administratieve documenten het liefst op de laptop, en verkiest één op vijf de gedrukte versie.
Het gebruiksgemak van papier is hierbij een veelgehoord argument, want niet alle Belgen beschikken over digitale vaardigheden. Zo kan de helft van de Belgen niet overweg met digitale toepassingen zoals Doccle of Zoomit. Voor het overgrote deel van de consumenten (80%) is het daarom belangrijk om te kunnen kiezen hoe zij hun administratieve documenten ontvangen.
SLIM CONSUMEREN
Het grote belang en de alomaanwezigheid van papier en digitaal nemen niet weg dat beide een ecologische voetafdruk hebben. Zo heeft digitaal een milieu-impact door onder andere het ontginnen van niet-hernieuwbare energiebronnen, energieverbruik en de productie van de toestellen. Papier en digitaal moeten beiden bewust geconsumeerd worden. Het promoten van duurzaam gebruik van deze communicatie- en informatiedragers mag echter niet verzanden in “greenwashing”. Daar is niemand, en zeker niet het milieu en het klimaat, mee gediend.
Het fenomeen “greenwashing”
“Greenwashing” ofwel ECOLOGISCH BRAINWASHEN betekent dat een onderneming of organisatie haar communicatie– en marketingactiviteiten stoelt op een overdreven en niet gestaafde argumentatie om haar milieublazoen op te poetsen. In de meeste gevallen is de impact van het product of de dienst op het milieu gering of zelfs onbestaande.
Papier is geregeld het slachtoffer van “greenwashing”. Sommige bedrijven proberen op basis van ongegronde ecologische argumenten de consument ervan te overtuigen om van papier naar digitale alternatieven over te schakelen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij elektronische facturen, waarbij vaak het argument van bomen redden gebruikt wordt, terwijl het eigenlijk gaat om het terugdringen van administratieve kosten.
Dit wordt bevestigd door recent onderzoek van Two Sides. Hieruit blijkt dat 59% van de Belgen vindt dat bedrijven die misleidende verklaringen afleggen over de ecologische voordelen van het overschakelen op digitale communicatie, in werkelijkheid alleen maar kosten proberen te besparen.
We gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te bieden door uw voorkeuren en herhaalbezoeken te onthouden. Door op "Accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies. U kunt echter de Cookie-instellingen bezoeken om een gecontroleerde toestemming te geven.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Looptijd
Omschrijving
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
This cookies is set by GDPR Cookie Consent WordPress Plugin. The cookie is used to remember the user consent for the cookies under the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
1 year
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Looptijd
Omschrijving
pll_language
1 year
This cookie is set by Polylang plugin for WordPress powered websites. The cookie stores the language code of the last browsed page.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Looptijd
Omschrijving
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.