Papier.be strijdt tegen greenwashing in supermarkten en farmasector

Supermarkten en farmaceutische bedrijven schakelen steeds vaker over op digitale alternatieven voor papier, zogenaamd om duurzamer te zijn. Maar klopt dat wel? Papier.be onderzoekt deze claims en wijst op de verborgen milieu-impact van digitalisering.

Digitale folders: echte winst of misleiding?

Carrefour stopt in Frankrijk volledig met papieren reclamefolders en claimt zo 15.000 ton papier te besparen. Ook in België wordt het papiergebruik afgebouwd. Maar wat wordt niet gezegd? Digitale alternatieven verbruiken enorme hoeveelheden energie via servers, apparaten en datacenters. Door deze impact niet te benoemen, ontstaat een vertekend beeld van duurzaamheid.

Digitale bijsluiters: milieuvriendelijk of slimme marketing?

Ook in de farmasector verdwijnen papieren bijsluiters. In Nederland test men digitale versies, met het argument dat zo duizenden bomen worden bespaard, wat niet correct is. Maar Papier.be benadrukt: ook digitale oplossingen hebben een ecologische voetafdruk en vergen niet-hernieuwbare grondstoffen. Een échte duurzame keuze houdt álle milieuaspecten in rekening.

Papier.be roept bedrijven op tot eerlijke communicatie. Greenwashing ondergraaft duurzame vooruitgang – alleen transparantie leidt tot échte impact.

Lees meer over de strijd tegen greenwashing van Papier.be: https://www.papier.be/nl/paper-facts/papier-be-in-strijd-tegen-greenwashing/

Bronnen: