Papieren folders: impactvol én duurzaam

Steeds meer retailbedrijven stappen over op digitale folders, vaak onder het mom van duurzaamheid. Het Duitse Institut für Handelsforschung (IFH) heeft dit fenomeen onderzocht en opvallende bevindingen gepubliceerd die wijzen op langdurige desinformatie over de milieueffecten van papierproductie.

Ondanks de opkomst van digitale folders behouden gedrukte folders en brochures een aanzienlijke populariteit en gebruiksfrequentie. Het IFH concludeert dat papieren reclame een sterkere impact heeft dan digitale alternatieven, ondanks de desinformatie.

Hoewel papier vaak als minder duurzaam wordt beschouwd dan digitaal, blijkt uit een grondige vergelijking van de Duitse techjournalist Dominik Grollman dat het idee dat papier minder duurzaam is niet juist is. Het is essentieel dat consumenten zich bewust worden van de werkelijke milieueffecten van zowel papieren als digitale communicatie, omdat dit hen in staat stelt weloverwogen keuzes te maken die bijdragen aan een duurzamere toekomst.

Bron:
https://printmatters.nl/nieuws/2023/10/31/consument-misleid-over-duurzaamheid-papier