“Gevolgen digitaal geven print wind in de zeilen”
Gedrukte communicatie wint aan vertrouwen en waardering. Dit blijkt uit de tweede editie van een trendonderzoek*, uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Papier.be, in samenwerking met de internationale organisatie Two Sides. Consumenten kiezen vaker dan enkele jaren terug voor papieren dragers. Print blijft zo een vaste waarde in een wereld die steeds verder digitaliseert.
De meest opvallende conclusie van het onderzoek is dat het vertrouwen in papier blijft groeien. 1 op 4 Belgen (26,74%) vertrouwt nieuws in gedrukte kranten meer dan online nieuws, een stijging van 7% ten opzichte van 2021. Deze trend wordt nog versterkt door het feit dat bijna twee op drie Belgen (62,34%) zich steeds meer zorgen maken dat persoonlijke gegevens die elektronisch worden opgeslagen, het risico lopen te worden gehackt, gestolen, verloren of beschadigd. Papier biedt dan ook een rustpunt en een veilige keuze.
Firmin François, voorzitter van Papier.be, licht toe: “Consumenten worden via digitale kanalen steeds vaker geconfronteerd met oplichting en fake nieuws. Dat versterkt de waardering voor publicaties op papier en gedrukte documenten. Papieren communicatie biedt niet alleen een tastbaar medium, maar ook een betrouwbaarder alternatief in een digitale wereld vol onzekerheden.”
Stijgende voorkeur
Deze trend weerspiegelt een groeiende voorkeur voor communicatie op papier. Steeds meer Belgen kiezen voor gedrukte media: zo is de populariteit van papieren kranten gestegen van minder dan een kwart in 2021 naar meer dan een derde. Ook magazines worden steeds vaker op papier gelezen, met een stijging van 38% naar bijna 60%. Gedrukte boeken blijven onbetwist favoriet, met ruim zeven op de tien lezers die een papieren exemplaar verkiezen, tegenover nog geen zes op de tien twee jaar geleden. Catalogi op papier winnen eveneens terrein, met een verdubbeling in populariteit. Daarnaast geeft 42% van de Belgen in 2023 de voorkeur aan papieren administratieve documenten, vergeleken met slechts 28% in 2021. Tot slot zegt meer dan de helft beter te begrijpen wat ze lezen wanneer het op papier staat in plaats van digitaal.
Print advertenties impactvoller
Ook adverteerders profiteren van de groeiende waardering voor papier. Ruim 1 op 4 Belgen (28,63%) geeft aan advertenties op papier betrouwbaarder te vinden dan digitale alternatieven. Bovendien zegt een vergelijkbaar percentage vaker actie te ondernemen wanneer zij reclame ontvangen per post of lezen in een gedrukte krant of magazine, vergeleken met digitale publiciteit. Digitale advertenties staan dan ook onder druk. Bijna de helft (46,52%) van de Belgen geeft aan actief te proberen om digitale reclame te vermijden of blokkeren.
Bekijk hier de video over effectiviteit van papier in reclame en communicatie met Petra De Roos van ACC België.
*Over het onderzoek
Dit blijkt uit een grootschalig, tweejaarlijks consumentenonderzoek bij een representatieve steekproef van 10.250 consumenten, door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van de organisatie TwoSides, in samenwerking met Papier.be. De bevraging onderzocht de veranderende voorkeuren, percepties en houdingen van consumenten ten opzichte van gedrukte en digitale communicatie.
Over Papier.be
Papier.be verenigt de verschillende actoren uit de Belgische papierketen: boseigenaars, producenten en verwerkers van pulp, papier en karton, drukkerijen, uitgevers van kranten, magazines, huis-aan-huisbladen, alsook papier- en kartonrecuperanten. Papier.be informeert, communiceert en sensibiliseert het grote publiek over de rol en de intrinsieke waarde van papier en haar afgeleide producten op maatschappelijk, cultureel en ecologisch vlak. Meer informatie www.papier.be